Wednesday, June 1, 2011

Just want to share my opinion jelah...

Assalammualaikum....

Semalam 31 Mei 2011,aku g One Plaza Kuala Selangor berseorangan untuk menonton filem terbaru arahan Yusry iaitu KARAK keluaran KRU Studios...bagi aku citer tu xdela seram sangat,cume banyak sound efek yg buatkan suasana dan keadaan tu mcm seram(haruslah ade sound efek kn kalo xde, x seram la citer tu)...sebenarnya aku x tahu menahu ape2 pun pasal Highway Karak yg kononnye berhantu tu,lalu jalan tu pun rasenye x penah kut,so kat sini aku citer pasal filem Karak jela eah..ok,bagi aku filem seram KRU ni x la seseram filem Puaka Tebing Biru, Jangan Pandang Belakang,Niyang Rapik ataupun Kurafat.sebabnye,pelakon dalam citer tu adalah pelakon baru,bile pelakon baru belakon,lakonan dorg nampak x real,agak kaku dan terlalu mengikut skrip(mimik muke pun x natural)..kalau uols x tahu sape yg belakon dlm filem tu cni aku bgtau satu2,pelakonnye:
 1) Shahir AF 8
 2) Shira Ayob
                         (yg kini tunangan Zahiril tu)
                      3)Kilafairy anak Rohana Jalil
4) yg lagi sorg ni x tau name nye coz x sempat nk tengok nama, masuk pun wayang da setat sikit,hihihi.....
almaklumlah,mereka2 ni baru dan mutu lakonan masih belum menyerlah,so aku x rase dorg suksess la dlm filem ni,tapi boleh di perbaiki pada masa akan datang...itu satu pasal pelakon2 nye....pastu,pasal hantunye pulak..x seram pun masa hantu xde kepala tu cakap "encik..encik boleh tolong saya x,saya cari anak saya"..lebih kurg la dialognye..bile hantu tu cakap,suara dia pun buat org gelak je,xde mcm hantu yg sinonim dgn suara yg menyeramkan,mata yg menakutkan..atau pelakon ni xtau nk buat gaya hantu yg seram tp hantu komedi,pastu time Shira Ayob jadi hantu pulak,itu boleh di kategori kan sebagai hantu comel....dia punye muka mmg comel masa terapung2 kt udara....aku x pasti la samada Yusry mmg nk buat hantu comel ataupun ala2 video klip pun ade...aku yg tgok bukannye rase takut,tapi dlm hati kata "comelnye Shira Ayob ni".masa tu scene kononnye Shira Ayob ni jelmaan isteri Tok Malam yg dah meninggal dunia..tapi aku paling suke scene masa Shira Ayob baca ayat Kursi,time tu mmg meremang la bulu roma aku,bukan sbb rase sejuk aircond dalam pawagam tu,tapi meremang sbb babak tu buat aku terpana betapa benarnya kata2 Tok Malam,dia ckp kite mmg tahu baca Ayat Kursi tapi x tahu ape maknanya,masa Shira Ayob baca Ayat Kursi dengan maknanya sekali dalam bahasa Melayu,time tu mmg bestla..pastu yg buat spoil nye sume kwn2 dia yg dah hilang tu dtg kt dia dan buat kelakar la kan..aku pun x nk la explain kt cni,tapi aku x suke adegan tu...kalau cut pun xpe...lagi2 bile Kilafairy tu dtg,ala lawak....dan semestinye kite sedia maklum Shahir tu kite knl sbg org yg baik2,tapi dalam filem tu ade babak pegang tangan dan berpeluk woo..mesti ramai yg x caye Shahir setuju buat babak peluk tu,yela dlm filem tu Shira Ayob ni awek kepada Shahir,aku pun kejut gak la,tapi nampak la mase Shira Ayob peluk Shahir,Shahir nk lepaskan pelukan tu nampak benar mcm x sukenye....agaknye dia pun terpaksa buat mcm tu sbb nk hidupkan cerita tu..tapi biarla itu hak dia nk buat ape pun,cume kalau boleh pengarah alert la tentang hal ni,walaupun hanya dalam filem,kalau org tu kite dah label sbg artis baik2 bile ade babak peluk2 nie,orang akan mempersoalkan dan memperkatakan yg negatif berbanding yg positif,pelakon mmgla hanya mengikut arahan pengarah tapi pengarah harus memberi kelonggaran supaya hak pelakon tu di ambil kira,aku rase Shahir pun takut gak tu masa buat babak peluk tu,takut kalau mak dia tengok mak dia akan marah dia,heheh.....walau mcmanepun,aku harap Yusry pasni lebih mendalami dan memahami karakter pelakon tu sebelum ambil jadi pelakon,jangan tangkap muat je,mungkin dia expert buat CGI,tapi pandangan aku,dia belum ade jiwa nk buat cite seram nih..mungkin ini satu percubaan,xpe aku tetap sokong filem Melayu...aku bagi 5/10 la untuk filem  "KARAK" nie...okey,akhir kata,semoga pengarah2 Malaysia akan menjadi  lebih baik lagi lepas ni dan buat filem box-office pecah panggung bukan sahaja untuk menjual produk tapi untuk meningkatkan mutu persembahan ke tahap yg bole di banggakan yek.....sekian tenkiu...

No comments:

Post a Comment